Hakkımda


Hakkımda: Computerworld, PcWorld, BThaber, Btnet.com.tr, Btdunyasi.net gibi basılı ve online yayınlarda editörlük, Yazı işleri müdürlüğü gibi görevlerde bulundu. Doğan Gazetecilik bünyesinde Arabam.com'da Kurumsal Satış Müdürlüğü görevinde bulundu. Tüm bu işlerinin yanı sıra Newtech dergisi'nde birkaç yıl köşe yazarlığı yaptı. Seminerler ve akademilerde dijital reklam üzerine çeşitli sunumlar ve eğitimler veriyor. Halen belogic.co dijital performans ajansında co-founder olarak profesyonel iş hayatına dijital reklam dünyasında devam ediyor.
Detaylı bilgi için tıklayınız

31 Aralık 2010

Yaşlı kadından Volkswagen almak

Reklam filmi:

23 Aralık 2010

Internet Reklamcılığında Kilometre Taşı

Amerika’dan medya harcamaları ile ilgili beklenen haber geldi ;


eMarketer tahminlerine göre 2010 yılında Amerikalı medya profesyonelleri ilk defa online reklamcılığa gazetelerden daha çok bütçe harcadı. 2010 yılında online ve basılı gazetelere % 6.6’lık bir düşüşle toplam 25.7 milyar dolar reklam harcaması yapıldı. Sadece basılı gazete reklam harcamaları yine tahminlere göre yılı düşüşle yaklaşık 22.8 milyar dolar harcama ile kapatacak. Aynı esnada online reklam harcamalarının Amerika’da %13.9 artarak 25.8 milyar dolara yükselmesi öngörülüyor.

2011 tahminleri gazete ile internet arasındaki harcama farkının artacağı yönünde , toplam gazete harcaması ( basılı + online ) 24.6 milyar dolar civarlarına düşecek. Sadece basılı gazete harcaması 21.4 milyar dolara inecek , online reklam harcaması ise 28.5 milyar dolara tırmanacak.

eMarketer CEO’su Geoff Ramsey “ Bu sonucu uzun zamandır tahmin ediyorduk , şimdi görüyoruz “ şeklinde açıklama yaptı.

Ekonomik kriz döneminde tüm reklam bütçeleri düşmesine rağmen online gazete reklam kullanımı arttı. 2010 yılında online gazete reklam harcamaları tüm gazete harcamalarının yaklaşık % 11.7’sini oluşturacak. Bu oranın seneye % 13’e yükselmesi öngörülüyor.

Basılı gazete reklam harcamalarındaki düşüşün devam etmesi bekleniyor. 2006 yılından beri Amerika’da basılı gazete harcamalarının neredeyse yarı yarıya düştüğü gözlemleniyor. Buna karşın total online reklam harcamasının 2014 yılında 40 milyar doları geçmesi öngörülüyor.

Bu rakamlar kesin olmasada Amerika’daki online reklamcılığın gidişatı hakkında bizlere fikir vermesi açısından önemli. Online reklamcılığın önünde bir tek televizyon mu kalacak ? Yoksa rakibinden çekinen televizyon mecrası masaya oturup online ile ortak noktalarda birleşmeye mi çalışacak ? Önümüzdeki yıllarda birçok değişim bizleri bekliyor.

Türkiye reklam pastasına bakıldığında basılı harcamalar online harcamaların üzerinde ve önümüzdeki birkaç yılda da böyle devam edeceği tahmin ediliyor. Bundan sonraki yıllarda tüm reklam mecralarındaki artış oranından daha yüksek artışlar online reklam bütçeleri için olası , bu durumun mecra sıralamalarına nasıl yansıyacağını hepimiz yaşayıp göreceğiz.

Bir teoriye göre Türkiye’de 2036 yılından sonra gazete basılmayacak , sadece online yayınlanacak. Bence 2036 yılından uzun bir süre sonrasında da bu teori gerçekleşmeyecek. İlk televizyonlar çıktığında insanlar radyo içinde aynı kehanette bulunmuşlardı fakat radyo yeni teknolojilerle desteklenerek hayatına günümüzde devam ediyor , gelecekte de devam edecek. Aynı şekilde 80’li yılların başında video evlere girmeye başladığında sinema salonları boşalacaktı , fakat sinemada yeni teknolojilerle popülerliğini arttırarak devam ettirdi.

Zaman değiştikçe reklamlarının yayınlandığı mecralar gelişir , değişir. Kendilerine gerekirse yeni yaşam alanları açarak ( internetten radyo dinlemek gibi ) işlevlerini devam ettirirler.

Kaynak: omddigitalblog

20 Aralık 2010

İnternet kullanımında AB'den gerideyiz

Eurostat'ın yaptığı araştırmaya göre Avrupa ülkelerinin internet kullanım oranlarında oldukça gerideyiz.




AB istatistik kurumu Eurostat'ın verilerine göre Türkiye, internet kullanımında AB üyeleri arasında sadece Romanya'yı geride bıraktı.

Eurostat'a göre, son 3 ayda en az bir kez internet kullandığını belirtenlerin oranı Norveç'te yüzde 93, İsveç'te yüzde 91, Lüksemburg ve Hollanda'da yüzde 90, Danimarka'da yüzde 88, Finlandiya'da yüzde 86, İngiltere'de yüzde 83, Almanya'da yüzde 80, Fransa'da yüzde 79, Belçika'da yüzde 78, Slovakya'da yüzde 76, Avusturya ve Estonya'da yüzde 74. Bu ülkeler, internet kullanımında AB ortalamasının üzerine çıktı.

İnternet kullanım oranı Slovenya'da yüzde 68, İrlanda'da yüzde 67, Çek Cumhuriyeti ve Letonya'da yüzde 66, İspanya'da yüzde 64, Macaristan ve Malta'da yüzde 62, Litvanya'da yüzde 60, Polonya'da yüzde 59, Hırvatistan'da yüzde 54, Kıbrıs Rum kesiminde yüzde 52, İtalya ve Portekiz'de yüzde 51, Yunanistan'da yüzde 44, Bulgaristan'da yüzde 43, Türkiye'de yüzde 38 ve Romanya'da yüzde 36 oldu.

Türkiye'de internet kullananların yüzde 36'sı bigisayarına virüs bulaştığını belirtirken, bu oran AB genelinde yüzde 31'e geriledi.

İstenmeyen elektronik postayla (spam) karşılaşanların oranı ise Türkiye'de yüzde 32, AB genelinde yüzde 56 çıktı.

23 Kasım 2010

Türkler İnternetten korkuyor

Uluslararası araştırma şirketi Taylor Nilsen Sofles tarafından düzenlenen araştırmaya katılan 37 ülke arasında 29. sırada yer alan Türk kullanıcıların büyük çoğunluğunun internetten alışveriş yapmama nedeni, online alışverişin çok zor ve güvensiz olduğunu düşünmeleri. Pek çok kullanıcı kredi kartı numarasını vermenin güvenli olmadığını düşünürken, online alışveriş yapmak için internetteki hizmet ve mal fiyatlarının düşmesini bekleyenler de var.

42 bin kişi üzerinde gerçekleştirilen araştırmalar sonucunda, online alışverişin dünyada da duraklama yaşadığını gösteren rapor, internetten alışveriş yapanların yüzdesinin değişmediğini ancak internet kullanıcılarının artmasıyla bu seköterde de göreceli bir ilerleme yaşandığını belirtiyor. Türkiye’de son 1 ay içerisinde online alışveriş yapanların oranı internet kullanıcıları içerisinde 2001 yılında %1 iken, 2002 yılında %3 olarak gerçekleşti. Önümüzdeki 6 ay içerisinde online alışverişi yapabileceğini belirten kesimin oranı ciddi bir düşüşle %5 oldu. Bu oran geçen sene %13 olarak gerçekleşmişti.



Taylor Nelson Sofres Interactive tarafından üç yıldır her yıl düzenli olarak gerçekleştirilen ve 2002 yılında 37 ülkenin dahil edildiği Global e-Ticaret Araştırması’na göre, bu ülkelerde Internet kullananların oranı 2001 yılında %31 iken 2002 yılında %34’e çıktı. Internet kullananlar içerisinde online alışveriş yapanların oranı ise %15 seviyesinde kalırken, Internet nüfusunun artışı online alışveriş yapan nüfusun artışının da bir göstergesi oldu.

Türkiye Internet kullanımında %20 oran ile 37 ülke içerisinde 24. sırada yer alırken, 2001 yılı verilerine göre %16 oranı ile düşük Internet penetrasyonlu ülke sıralamasından, 2002 yılında orta seviye penetrasyonlu ülke sıralamasına yükseldi. Internet penetrasyonun en yüksek olduğu ülkeler %60 üzeri oranla Danimarka, ABD, Hollanda ve Kanada oldu.



Türkiye’de son 1 ay içerisinde Internet kullanımı kadınlarda %23, erkeklerde ise %18 seviyesinde gerçekleşirken, internet kullanım oranının en yüksek olduğu yaş grupları ise 12-24 (%24) ve 20-29 (%22) oldu. Diğer yaş gruplarına bakıldığında, Internet penetrasyonunn 30-39 ve 40 yaş ve üzeri gruplarında ise %18 olduğu görüldü.

DİĞER BULGULAR
Araştırmanın diğer önemli bulguları şöyle sıralanabilir:
* Araştırmanın gerçekleştirildiği ülkelerde son 1 ay içerisinde Internet kullanımı %34’dür. Bu oran erkekler nezdinde %38, kadınlar nezdinde ise %30’dur. Geçen sene ile kıyaslandığında Internet kullanımındaki en büyük artış %19’dan %31’e çıkarak Güney Kore’de gerçekleşmiştir.
* Internet kullanıcılarının %17’si gelecek 6 ay içerisinde Internet üzerinden alışveriş yapmayı düşündüklerini belirtmiştir. Bu oranın en yüksek olduğu ülke %60 ile Macaristan’dır.
* Online alışverişte en popüler ürünler kitap (online alışveriş yapanların %23’ü satın almıştır), CD ve diğer müzikle ilgili ürünlerdir (%15’i satın almıştır). Diğer ürünler ise kıyafet (%13), elektrikli ve elektronik aletler (%13) ve tatil paketi / biletidir (%11).
* ABD, online alışverişte %32’lik oranla liderliğini korumaktadır. Geçen sene online alışveriş yapanların oranı ABD’de %33 seviyesindeydi.
* Online yapılan alışverişler karşılığında tüketicilerin %47’si son 1 ay içersinde 1 Euro - 100 Euro arasında harcama yapmıştır. %6’lık bir kesim ise son 1 ay içerisinde Internet üzerinden yaptıkları alışveriş için 1000 Euro üzerinde harcama yapmıştır. Beklenileceği üzere, ileri yaşlardaki kişilerin harcaması daha yüksektir. Ortalamalara bakıldığında erkekler (606 Euro) kadınlara (345 Euro) göre daha yüksek harcama yapmışlardır.
* Internet üzerinden satışı yapılan ürün ve hizmetlerin fiyatı 37 ülke genelinde online alışveriş yapmayanlar açısından çok önemli bir engel olarak görülmemekle birlikte, Türkiye’de online alışveriş yapmayanların %22’si Internet üzerindeki ürün ve hizmetlerin fiyatını yüksek bulduğunu belirtmiştir.