Hakkımda
Hakkımda: Computerworld, PcWorld, BThaber, Btnet.com.tr, Btdunyasi.net gibi basılı ve online yayınlarda editörlük, Yazı işleri müdürlüğü gibi görevlerde bulundu. Doğan Gazetecilik bünyesinde Arabam.com'da Kurumsal Satış Müdürlüğü görevinde bulundu. Tüm bu işlerinin yanı sıra Newtech dergisi'nde birkaç yıl köşe yazarlığı yaptı. Seminerler ve akademilerde dijital reklam üzerine çeşitli sunumlar ve eğitimler veriyor. Halen belogic.co dijital performans ajansında co-founder olarak profesyonel iş hayatına dijital reklam dünyasında devam ediyor.
Detaylı bilgi için tıklayınız
06 Haziran 2010
11 Mayıs 2010
Türkiye’de internet resmi işte bu şekilde!
IAA Mediascope Europe 2010 araştırması, Türkiye’de tüketiciler tarafından giderek daha fazla kullanılan İnternet’in, onların günlük yaşamı üzerindeki etkisinin de paralel bir şekilde arttığını ortaya koyuyor.
Araştırmanın önemli bulguları şu şekildedir;
- Normal bir haftada, Türkiye nüfusunun üçte biri (%33), İnternet kullanmaktadır
- Bu kullanıcılar, haftada ortalama 10 saat İnternet kullanmaktadırlar. Bunlar arasında “Yoğun kullanıcı” olarak sınıflandırılan dörtte birlik (%24) bir kesim ise, haftada 16 saatten fazla bir süreyi İnternet kullanarak geçirmektedir. İnternet kullanımına ayrılan ortalama zaman ise, Türk halkı tarafından gazete (4.4 saat/hafta) ve dergi (4.2 saat/hafta) okumaya ayrılan zamanların toplamından daha fazladır.
- Türkiye’de her 10 İnternet kullanıcısından altısı, her gün İnternete girmektedir. Bu oran (% 60), Avrupa ortalamasının (%53) üzerindedir. Türkiye’de İnternet kullanıcılarının % 35’i ise, İnternet olmaksızın yaşayamayacaklarını dile getirmektedirler.
- Türkler, İnterneti en çok e-posta okumak (% 57), sohbet etmek (% 55), film, TV ya da video klip izlemek (39%), sosyal paylaşım sitelerinde zaman geçirmek, (% 38, yorum okumak, (% 35) ve film, TV programı ya da video klip indirmek (% 34) için kullanmaktadırlar. Bu bulgu, İnternet’in Türkiye’de hem popüler bir eğlence, hem de etkin bir iletişim aracı olarak kullanıldığını göstermektedir.
- Türk İnternet kullanıcılarının % 80’i en az bir İnternet aktivitesini, yarısından fazlası ise (% 54) e- postanın hayatları için vazgeçilemez olarak nitelendiriyor.
- Türkiye’de internet kullanıcılarının üçte ikisi geniş bant bağlantısına sahip. Geniş bant internet kullanıcılarının % 57 ‘si kablosuz ağ bağlantısı ile internete bağlanırken bu oran da Avrupa ortalamasının (% 52) üzerinde.
- Kullanıcıların % 53’ü İnternet’i aile ve arkadaş çevreleri ile teması sürdürmek için kullanırken; % 44’lük bir kesim tüm finansal işlemlerini İnternet kullanarak gerçekleştirmektedir. % 41 oranında kullanıcı, İnternet sayesinde daha iyi ürün ve hizmetleri seçebildiklerini, % 38’lik bir kesim ise çevre konularında daha güncel bilgiye ulaşabildiğini dile getirmektedir.
- Türk kullanıcıların en çok ziyaret ettiği İnternet siteleri ise, % 49 ile haber, % 37 ile emlak, % 34 ile bankacılık ve finansal hizmetler, % 32 ile fiyat karşılaştırma ve yine % 32 ile kişisel bakım ürünleri ve % 31 ile giyim kuşam olarak sıralanmaktadır.
- Bir ürün ya da hizmet hakkında araştırma yapan kullanıcılar, fiyat karşılaştırma sitelerini % 47 oranında önemli bir bilgi kaynağı olarak nitelendirmektedir. Müşteri (% 39 oranında) ve uzman (% 39 oranında) görüşleri de aynı şekilde büyük öneme sahiptir. Benzer şekilde, tanınmış perakende mağazalarının web siteleri de % 25 oranında önemli bir haber kaynağı oluşturmaktadır. Bu bulgu, İnternet’in satın alma kararlarında oldukça etkin olduğunu gösteriyor.
- Türkiye’de İnternet kullanıcılarının üçte ikisi (%66), online olarak gerçekleştirdikleri araştırma sonunda, satın almayı düşündükleri marka hakkında fikir değiştirebilmektedir. Bu ortalama da, % 55 olan Avrupa ortalamasının üzerinde bir oran olarak ön plana çıkmaktadır. Türkiye’de % 58 oranında internet kullanıcısı araştırma sonunda satın almayı planladıkları elektrikli cihaz hakkında fikir değiştirebilmektedirler.
- Türkiye’de kullanıcıların % 91’i, İnternet üzerinde alış veriş yapıyor. Son altı ayda, her bir kullanıcının satın aldığı ürün adedi ortalaması 15’tir. Yine bu dönemde kişi başı ortalama harcama da 623 Euro olarak gerçekleşmiştir.
- Araştırma kapsamında, Avrupa çapında İnternet kullanıcıları arasında en popüler olan ürünlere de yer veriliyor. Bunlar, % 52 ile seyahat biletleri, % 49 ile elektrikli cihazlar, % 43 ile giyim malzemesi, % 36 ile indirilen müzikler ve yine % 36 ile kitaplar olarak sıralanıyor.
05 Ocak 2010
Reyting nedir, nasıl ölçülür?
1- İzleyici Ölçümü nedir?
İzleyici Ölçümünün İngilizce karşılığı Audience Measurement olup, izlenme oranı, izlenme payı ve benzer verilerin sağlanması amacıyla yapılan ölçümlerin tümüdür. (Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Ölçme Dairesi Başkanlığı)
2- İzlenme Oranı, İzlenme Payı nedir?
İzleyici Oranı (reyting) ortalama izlenme oranıdır. Bir program diliminde veya zaman diliminde her dakikaya düşen ortalama izleyici yüzdesini gösterir. İzlenme Payı, bir kanalın belli bir zaman diliminde toplam izleyiciden almış olduğu payı gösterir. (Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Ölçme Dairesi Başkanlığı)Türkiye'de, reyting ölçümleri yalnızca 2201 evde, 2801 rating aleti takılarak yapılmaktadır.
3- Türkiye’deki televizyonlar için izlenme oranları (reyting) ölçümleri nasıl yapılmaktadır?
Türkiye'de reyting ölçümü, Avrupa'da bir çok ülkede bu türden veriler üreten AGB Nielsen tarafından 1989 yılından bu yana gerçekleştirilmektedir.1 Ocak 2005 tarihinden itibaren izleme ölçümleri, 21 il merkezinde ve bu il merkezlerinin 20.000 nüfus üstü kent-ilçelerinde olmak üzere Türkiyede2201 hanede yapılmaktadır. Firmadan alınan bilgilerde söz konusu hane sayısının bu bölgelerdeki 5 yaş üzeri 38.935.633 kişiyi temsil ettiği belirtilmektedir. (Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Ölçme Dairesi Başkanlığı)
4- A/B ve TOTAL ne demek?
Ölçüm yapılan dört tane grup var. A/B, C1, C2, D/E. Bu grupları oluştururken hane reisinin eğitim ve mesleğine bakılıyor. Eğitim düzeyi yüksek olan insanlar A/B dediğimiz grubu oluşturuyor. C ve D/E grubu ise daha alt geliri temsil eden insanlar. Total ise bütün bu grupların toplamı demek.
REYTING (TOPLAM İZLEME ORANI)%: Belirli bir zaman diliminin dakikası başına düşen ortalama izleyici oranı. Toplam türk televizyon seyircisinin izleme oranı %.
SHARE (İZLENME PAYI) % : Bir kanalın ve programın belirli bir zaman diliminde toplam televizyon izlemeden aldığı pay.
5- Reyting ölçüm sisteminin çalışma şekli?
AGB grubu ölçümün yapılacağı illerde bir araştırma yaparak orada yaşayanların bölgede yaşayan insanların demografik özellikleri ve sosyo-ekonomik statüleri hakkında ayrıntılı bilgi toplar. ardından söz konusu bölgenin yapısını temsil etme yeteneğine sahip ailelerden oluşan bir izleyici paneli oluşturulur. reyting ölçümü yapılması için seçilecek ailelerin bulunduğu şehirlerin 5 yaşın üzerinde olup kentli nüfusa sahip olması gözetilir. (yaklaşık 41 milyon kişilik bir nüfusa karşılık gelir).şu anda yapılan reyting ölçümleri 2201 evde, 2801 rating aleti takılarak yapılmaktadır. ( o evdeki tüm televizyonlara bu aletten takılır) peoplemeter adı verilen bu reyting aletinin özel bir kumandası vardır. bu kumandayla o anda televizyon seyretmekte olan kişi sayısı ve bunların kim olduğu da gözlemlenebilir. (evdeki her aile bireyine bir numara tahsis edilmiştir. örneğin 1 numaralı düğme babanın, 2 numaralı düğme annenin, 3 ve 4 numaralı düğme çocukların gibi. aile bireyleri, televizyon izlemeye başladıkları anda ve izlemeyi bıraktıkları anda kumanda cihazında kendilerine ait düğmeye basarlar. ayrıca 9 dakikada bir "aynı kişiler mi?" sorusu görülür. böylece aile bireyleri izlemeyi bitirme ve başlama anlarında kişisel düğmelerine basmaları konusunda uyarılmış olurlar)
31 Ağustos 2009
Dijitalleşen masalımız...
Amazon ormanlarında yaşayan birkaç esmer tenli insan ile, Masai Mara hala silah diye ok kullanan üç beş yerliyi henüz yeterince etkilemese de, onlar da biliyor kulaktan dolma, uzaktan esme..
Global ağ internetin kapasitesi terabyte’larla ölçülme zamanını yıllar önce bırakmıştı. Şimdi exabyte sınırlarını zorluyor. Peki bu kadar veriyle ne oluyor ve daha ne kadar böyle devam edecek demek saçma. Çamurdan yoğrulup kan, oksijen ve su ile hayat bulan, yiyeceklerle hareket kabiliyeti kazanan bedenlerimiz, onu yöneten beyni “dijitalize” ediyor yavaş yavaş değil hızlı hızlı.
59 yıl sonra...
Hepimiz “sanalize” olmuşuz. Sadece düz komutları algılıyoruz. Oysa bir zamanlar şiirlerle içini döken, onları okuyarak ruhu besleyen varlıklardık. Şimdi IQ’muz tavan yapmış, EQ’muz yerlerde geziniyor. Sevmiyoruz artık, hislerimiz körelmemiş, tanımını bile bilmiyoruz. Sevilmiyoruz, hisli varlık kalmamış.
Saklambaç, çelik-çomak, topaç çevirme, misket yuvarlama, yakar top, isim-şehir, hırsız-polis… 2000’ lerin ilk çeyreğinde doğanların bile bilmediği kırsal efsaneler bunlar, bu dönemde zaten sanal iletişim tavan yapmıştı, fiziksel olan yerini sanal arkadaşlıklara (Msn Messenger, Gtalk…), sanal düşmanlıklara ve dostluklara (Klansavaşları, Knightonline, Kingsage, Travian…), kendini arkadaşına çay-kahve eşliğinde değil de sanal olarak ve ayarsız bir cesurlukla tüm arkadaşlara ve/veya herkese anlatmaya (Facebook, Twitter, Friendfeed, Sayısız blog…) varmıştı gidişat. Bu devir çocukları bizden iyiydi yine. Hala bir bedene sahiptiler.
Şimdiyse Google İmparatorluğu’nun Youtube eyaletinde video-couffeur olarak yarım günlük işim var. İş çıkışı ‘farmville’deki evime gidiyor kapıyı ‘poke’luyorum. Açan olmazsa pencereden ‘worm’luyorum. Fiziksel bir beden var mı beni taşıyan bilmiyorum.
Gökyüzü maviymiş, yağmur ıslatırmış bi zamanlar, GTA’da görmüş yaşlı amcam, o anlatırdı. Ben tek renkle yaşıyorum. Sahi yaşıyor muyum...?
(Potkal.com daki yazımdır)