Hakkımda


Hakkımda: Computerworld, PcWorld, BThaber, Btnet.com.tr, Btdunyasi.net gibi basılı ve online yayınlarda editörlük, Yazı işleri müdürlüğü gibi görevlerde bulundu. Doğan Gazetecilik bünyesinde Arabam.com'da Kurumsal Satış Müdürlüğü görevinde bulundu. Tüm bu işlerinin yanı sıra Newtech dergisi'nde birkaç yıl köşe yazarlığı yaptı. Seminerler ve akademilerde dijital reklam üzerine çeşitli sunumlar ve eğitimler veriyor. Halen belogic.co dijital performans ajansında co-founder olarak profesyonel iş hayatına dijital reklam dünyasında devam ediyor.
Detaylı bilgi için tıklayınız

11 Haziran 2012

Türkiye Şehirleri Araştırması sonuçlandı

Araştırma Tam metnine buradan ulaşabilirsiniz:

Tam sayfada görüntülemek veya dosyayı indirmek için tıklayınız

04 Haziran 2012

Türkiye’deki İnternet Kullanıcıları Markaların Nasıl Davranmasını İstiyor?

Global Web Index Türkiye Araştırması’na göre; Türkiye’de internete her gün bağlanan kullanıcıların, markalardan beklentilerinin başında “tüketicinin bilgi birikimini artırması” geliyor. Türkiye’deki her 2 aktif internet kullanıcısından 1′i markadan tüketicinin bilgi birikimini artırmasını beklerken, bu konuda erkeklerin kadınlara göre daha çok beklenti içinde oldukları görülüyor. Müşterilerin markalardan diğer bir beklenti ise “eğlendirici” olmaları.



Kadınların erkeklerden en çok farklılaştığı beklenti “günlük” hayatta.

Markalardan beklentilerde önemli bir yere sahip olan “günlük hayatta”, kadınların erkeklere oranla daha yüksek oranda beklenti içinde olduklarını görüyoruz. Kadınlar, markalardan günlük rutinlerinin bir parçası olmalarını ve organize olmalarına da yardımcı olmalarını bekliyor. Kadınların erkeklere göre daha çok beklenti içinde olduğu diğer bir konu ise “etkileşim”. Kadınlar, markalardan diğer insanlarla etkileşime geçirecek davranışları bekliyorlar.

Erkekler markalardan kadınlara kıyasla daha çok gerçek bir “insan” gibi konuşmalarını ve “deneyim” yaşatmalarını bekliyorlar.


Türkiye’deki aktif erkek kullanıcılara bakıldığında, en yüksek oranda markalardan beklentileri, bilgi birikimini artırmaları. Bilgi birikimini artırmalarından sonra erkekler için ikinci beklenti “markanın eğlendirici olması”. Erkek kullanıcıların, kadınlara kıyasla daha yüksek oranda beklentileri ise “markanın gerçek bir insan gibi konuşması” ve “her zaman karşılaşamayacakları deneyimler yaşatmaları”.

Markalardan beklentilerde yaş ilerledikçe eğlenceden bilgiye geçiş gerçekleşiyor.

Türkiye’deki 16-24 yaş arası aktif internet kullanıcılarının markalardan en çok beklediği şey eğlendirici olmaları. İnternet kullanıcıların yaşı ilerledikçe beklentilerinde de bir değişim söz konusu oluyor. 25-34 yaş arası kullanıcılar, markalardan “bilgi birikimini artırmalarını” beklerken, 35-44 yaş arası kullanıcılar markalardan günlük hayatta organize olmalarına yardımcı olmalarını bekliyorlar. 45 yaş üstü internet kullanıcıları ise, tıpkı 25-34 yaş arası kullanıcılar gibi markalardan bilgi birikimini artırmalarını bekliyorlar.

Diğer ülkelere kıyasla Türkiye’deki kullanıcılar markalardan eğlendirici olmalarını, organize olmalarına yardımcı olmalarını ve daha ziyade “deneyim” yaşatmalarını bekliyorlar.

Global Web Index Araştırması kapsamında “Markanın size nasıl davranmasını istersiniz?” sorusu sorulan 27 ülke kapsamında Türkiye’deki kullanıcıların diğer ülkelerdeki internet kullanıcılarına göre daha yüksek oranda markalardan beklenti içinde olduklarını görüyoruz. Markanın eğlendirici olması, müşterinin organize olmasına yardımcı olması ve gerçek hayatta her zaman karşılaşamayacak deneyimler yaşatmaları gibi beklentilere, Türkiye’deki kullanıcıların, ABD, İngiltere ve Brezilya gibi ülkelerdeki kullanıcılardan daha önde olduğu dikkat çekiyor.

* Global Web Index: Türkiye’nin de dahil olduğu, 36 ülkede 130.000′i aşkın katılımcıyla gerçekleştirilen Global Web Index Araştırması, “her gün bağlanan” internet kullanıcısını temsil etmektedir. Araştırmada, her gün internete bağlanan 16-64 yaş arası 1.501 kullanıcıya online anket yöntemi uygulanmakta ve 8 ana başlıkta yaklaşık 150 soru sorulmaktadır. Böylece, Türkiye’deki aktif internet kullanıcısının, online davranışları, tercihleri, ilgi alanları, motivasyon ve bariyerleri, sosyal medya davranışları, etkileme gücü ve fikir beyan etme sıklığı, biçimi ve platformları, markalardan beklentileri, online içerikle ilişkisileri, mobil&tablet kullanımları, vs. detaylı olarak incelenebilmektedir.

** Global Web Index Araştırması’na göre aktif internet kullanıcısı, internete her gün bağlanan kullanıcı olarak tanımlanmaktadır.

Kaynak: Smgconnected

22 Mayıs 2012

Gençlik araştırması sonuçlandı


MasterCard tarafından gerçekleştirilen MasterIndex Gençlik Araştırmasına göre, 15-24 yaş arasındaki gençlerin büyük bir çoğunluğu İnternette zaman harcarken, hediye olarak en çok tablet bilgisayar istiyor.

Hediye tercihleri yeni teknolojik ürünlerden yana olan gençler,  her gün 2 saate yakın televizyon izliyor, 1 saatten fazla internette ve 1 saat Facebook’da vakit geçiriyor. Araştırmaya katılan gençlere “Hepsi aynı değerde hediyelerden hangisini tercih edersiniz?” diye sorulduğunda, yüzde 32’lik bir oranla tablet bilgisayar seçeneği ilk sırada yer alıyor. Tablet bilgisayarı yüzde 22 ile yurtdışı turistik gezi, yüzde 14’le eğitim bursu, yüzde 11’le kombine maç bileti, yüzde 8’le istediği bir giysi / aksesuar, yüzde 7 ile yurtiçi turistik gezi ve yüzde 6 ile cep telefonu takip ediyor.

Araştırmaya katılan gençlerin boş zamanlarını değerlendirme biçimleri sorulduğunda ilk üç sırayı “arkadaşlarımla gezmek” (yüzde 93), “internette gezinmek” (yüzde 92) ve “televizyon izlemek” (yüzde 89) yanıtı alınıyor. Arkadaşlarımla vakit geçiririm diyen gençler arasında, haftada 1-2 kez arkadaşlarıyla buluştuğunu söyleyenler ağırlıkta. Konu internete girmek, bilgisayar oyunu oynamak ve televizyon seyretmeye gelince gençlerin yüzde 67’si her gün internete girdiğini, yüzde 73’ü de her gün televizyon izlediğini söylüyor.

Gençler İnternet üzerinden ağırlıklı olarak kredi kartı kullanırken, bakkal alışverişinde yüzde 91’i nakit kullandığını belirtiyor. Katılımcıların yüzde 26’sının bir adet, yüzde 42ünün iki adet, yüzde 1’inin ise üç adet ve üzerinde kredi kartı var. Bunun yanı sıra genç katılımcıların yüzde 53’ü banka kartı sahibi. Özellikle internette yaptıkları alışverişlerinde kredi kartı ile ödeme alışkanlıkları olan katılımcılar en çok giyim, sosyal aktivite bilet, uçak bileti/tur ve ya seyahat bileti satın alıyor.

İnternete nereden bağlandıkları sorulan gençlerin yüzde 78’i ev bilgisayarı diye cevap veriyor. Gençlerin yüzde 40’ı cep telefonundan da internete girdiğini söylerken, internete en çok cep telefonundan bağlananların oranı yüzde 12’de kalıyor.

02 Nisan 2012

SEO (Arama motoru optimizasyonu )'da 2012 trendleri

2012 dijital dünya trendleri, seo, sosyal medya etkilerini birleştirerek hazırladığımız 2012 SEO Trendleri yazı dizimizde yeniliklerin ne yönde olacağını sizlerle paylaşıyoruz.

Seo ve sosyal medya’nın önemi daha da artıyor yeniliklerden haberdar olmak için yazı dizimizin devamını aşağıda bulabilirsiniz.

1) Gerçek kişi oylamaları
Sitelerin artık otomatik olarak oluşturulan oylamalar yerini gerçek ziyaretçilerin verdikleri puanlar artık daha önemli hale geldi.

2) Mobil Aramalar
Akıllı telefon fiyatlarının neredeyse herkes tarafından ulaşılabilir konuma gelmesiyle mobil armalardaki artışta buna paralel olarak devam ediyor.Mobil aramalardaki bu artış karşısında firmalar mobil aramalarda üst sıralara çıkmak için yarışmalarıda yeni SEO trendlerinden.

3) Sesli Aramalar
Akıllı telefonların artmasıyla hayatımıza giren yeni kavramlardan biri sesli aramalar.Google’un ve Apple’ın bu servisleri yaygın olarak kullanılmaya başlandı.Bu servisler arama yapmayı kolaylaştırdığı için yakın zamanda hızla gelişmeye devam edecek ve bizim sık kullandığımız bir araç olacak.

4) Miktar Değil Kalite
Bir sitenin ne kadar fazla içeriğinin olduğundan çok o site içeriğinin kalitesi SEO açısından önem kazanmakta.İçeriğin kalite ölçütü ise özgünlük.Site içeriğinde olabildiğince özgün ve kaliteli içerik ziyaretçinin o sayfaya olan ilgisini arttırıyor.

5) CRO Herkesin Dilinde
CRO (Conversation Rate Optimization) yani dönüşüm oranı optimizasyonu.Anlamı ise sitenize gelen ziyaretçilerin ne kadarı sizin ürün veya hizmetlerinizi tüketiyorun bir oranı.Bu oran özellikle internet üzerinden iş yapanlar için çok önemli çünkü siteye giren kullanıcıların kalitesinin bir ölçütü CRO.Eğer iyi optimize edilmiş bir site ile ziyaretçileri karşılarsanız iyi dönüşüm oranları elde edersiniz.CRO ile aynı zamanda trafik kaynaklarının etkin kullanılmasının bir ölçütü olarak 2012’de çok konuşulacak bir kavram.

6) Kişiselleştirilmiş Arama
Birçok arama motoru kişiselleştirilmiş arama sonuçları için adımlar attı özellikle Google, kişiselleştirilmiş aramaya yönelik attığı büyük bir adım olarak, daha da kişiselleştirilmiş aramayı “Search Plus Your World“ı (SPYW) başlattı.Bu gelişme ile birlikte Google+ arkadaşlarımızın içeriklerini Google arama sonuçlarında daha üst sıralarda gösterilmesini sağlayarak aramasonuçlarını filitreliyor ve daha iyi sonuçlarla karşılaşmamızı sağlıyor.Bu yeni özellik ile firmaların Google+’ı SEO stratejilerini oluştururken önemli bir yere koyması gerektiğini gösteriyor.

Arama sonucunda sitenizin altında çıkan iki satırlık özet bilgi kullanıcılar açısından önemi giderek artan ve kullanıcı kararını etkiliyen en önemli faktörlerden biri .SEO stratesi oluşturulurken mutlaka üzerinde durulması gereken bir konu.Bu alan müşeterilerimizle temas noktamız ve yaptığımız işi iyi özetlememiz önemli.

7) Pozisyona Göre Tıklamalardaki Düşüş Trendi
Yapılan araştırmalar gösteriyorki artık arama sonuçlarında ilk sırada olmaktan çok ilk sayfada olmanın önemi artıyor.2006 yılında arama sonuçlarında ilk sırada yer alan site %42 tıklanma oranına sahipken 2010 yılında %34,5’a ve 2011 de bu oranın %18,2 ye kadar gerilediği görülmektedir.

8) Link İnşaa Teknikleri
Geleneksel SEO mantığı ile baclinkler alınması artık arama motorları açısından değerini yitirmekte ve agresif şekilde bu linkleri inşaa eden firmalar Google tarafından çeşitli şekilde cezalandırılmaktadır.SEO stratejisi oluşturulurken bunun optimum düzeyde tutulması çok önemli bir konu haline gelmiştir.

9) Sosyal Medya
SEO stratejisi oluştururken atlanmaması gereken bir konuda sosyal medyadır.Özellikle kişiselleştirimiş arama sonuçlarını direk etkileyen bu hesapların SEO stratejileri ile yönetilmesi gerekmektedir.Sosyal medyada paylaştığımız içeriklerin özgünlüğü ve bu içeriklerin paylaşılması arama sonuçlarını etkileyen faktörlerden biridir.

Kaynak: Kingseo.com